View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Opvoeden en mediagebruik in het gezin

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Markx, IEM-3594874.pdf (476.9Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Markx, I.E.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie onderzocht in hoeverre ouders van kinderen van nul tot 12 jaar vragen hebben over de algemene opvoeding en het mediagebruik van hun kinderen. In de multimediale wereld waarin kinderen tegenwoordig opgroeien, is het belangrijk om ouders te leren hoe media hierin een juiste plek kunnen krijgen. Het type vragen is onderzocht, evenals de mogelijke belasting hiervan, de mate waarin ouders antwoorden zoeken, de mate waarin zij opvoedingsondersteuning raadplegen en deze als effectief beoordelen. Het doel van de studie was een verbeterde aansluiting tussen het informatieaanbod van de online CJG-databank en de informatiebehoefte van ouders. Resultaten uit interviews ( N = 8) en een online vragenlijst ( N = 516), laten zien dat de helft van de ouders vragen heeft bij de opvoeding en het mediagebruik. Vragen gaan met name over grenzen stellen en worden niet als belastend ervaren. Opvoedingsondersteuning wordt weinig geraadpleegd, waardoor de effectiviteit hiervan moeilijk te beoordelen is. Een limitatie van dit onderzoek is de ondervertegenwoordiging van allochtone ouders in de steekproef.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19826
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo