Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTuijl, C. van
dc.contributor.advisorLonden-Barentsen, M. van
dc.contributor.authorMarkx, I.E.M.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:01:37Z
dc.date.available2015-05-01T17:01:37Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19826
dc.description.abstractDeze studie onderzocht in hoeverre ouders van kinderen van nul tot 12 jaar vragen hebben over de algemene opvoeding en het mediagebruik van hun kinderen. In de multimediale wereld waarin kinderen tegenwoordig opgroeien, is het belangrijk om ouders te leren hoe media hierin een juiste plek kunnen krijgen. Het type vragen is onderzocht, evenals de mogelijke belasting hiervan, de mate waarin ouders antwoorden zoeken, de mate waarin zij opvoedingsondersteuning raadplegen en deze als effectief beoordelen. Het doel van de studie was een verbeterde aansluiting tussen het informatieaanbod van de online CJG-databank en de informatiebehoefte van ouders. Resultaten uit interviews ( N = 8) en een online vragenlijst ( N = 516), laten zien dat de helft van de ouders vragen heeft bij de opvoeding en het mediagebruik. Vragen gaan met name over grenzen stellen en worden niet als belastend ervaren. Opvoedingsondersteuning wordt weinig geraadpleegd, waardoor de effectiviteit hiervan moeilijk te beoordelen is. Een limitatie van dit onderzoek is de ondervertegenwoordiging van allochtone ouders in de steekproef.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent488408
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOpvoeden en mediagebruik in het gezin
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsouderbemiddeling, ouderondersteuning, mediaopvoeding, mediawijsheid.
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record