View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen non-verbaal gedrag, het begrip dat kinderen verbaal uiten en de prestatie in het kennisdomein wetenschap en techniek.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Kisteman, CD-3668045 en Deutekom, Lvan-3624404.pdf (466.0Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Kisteman, C.D.
        Deutekom, L. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek werd gekeken naar de relatie tussen non-verbaal gedrag, het begrip dat kinderen (N = 41, Mage = 10.8 jaar) verbaal uitten en hun prestatie tijdens het oplossen van een taak over mechanische aandrijving met tandwielen. Voor het coderen van non-verbaal gedrag in termen van strategieën, werd verwacht dat het coderen aan de hand van het codeboek dat in dit onderzoek werd opgesteld, betrouwbaar was. Op basis van de literatuur werd verondersteld dat non-verbaal geuite gedrag van hoger niveau is dan het verbaal geuite begrip. Daarnaast werd een verband verwacht tussen de hoeveelheid non-verbaal gedrag en de prestatie op de tandwieltaak. Ten slotte werd verwacht dat de prestatie op de tandwieltaak samenhangt met het non-verbale gedrag. Kinderen moesten bij het zien van aaneengeschakelde tandwielen de draairichting van het laatste tandwiel bepalen, naar aanleiding van de gegeven draairichting van het eerste tandwiel. Uit de resultaten bleek, dat non-verbaal gedrag dat geuit werd op de tandwieltaak betrouwbaar gecodeerd werd in termen van strategieën. Daarnaast bleek dat de strategie geuit in non-verbaal gedrag hoger was dan het begrip dat verbaal geuit werd. Non-verbaal werd de strategie classificatie het meest gebruikt en verbaal de strategie force tracing. Er werd geen verband gevonden tussen de hoeveelheid non-verbaal gedrag en de prestatie. Ten slotte bleek dat er een positief verband was tussen het non-verbale geuite gedrag en de prestatie op de tandwieltaak. Kortom, de belangrijkste conclusie was dat het non-verbaal geuite gedrag hoger was dan het verbaal geuite begrip. Dit onderzoek laat zien dat non-verbaal gedrag informatie geeft over het begrip dat kinderen verbaal mogelijk nog niet kunnen uiten. Non-verbaal gedrag geeft inzicht in de cognitieve toestand en kan het leerproces van kinderen ondersteunen. Door in het onderwijs aan te sluiten bij het non-verbale gedrag van kinderen kan het verbaal geuite begrip gestimuleerd worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19814
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo