Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBordes, P.F. de
dc.contributor.authorKisteman, C.D.
dc.contributor.authorDeutekom, L. van
dc.date.accessioned2015-05-01T17:01:30Z
dc.date.available2015-05-01T17:01:30Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19814
dc.description.abstractIn dit onderzoek werd gekeken naar de relatie tussen non-verbaal gedrag, het begrip dat kinderen (N = 41, Mage = 10.8 jaar) verbaal uitten en hun prestatie tijdens het oplossen van een taak over mechanische aandrijving met tandwielen. Voor het coderen van non-verbaal gedrag in termen van strategieën, werd verwacht dat het coderen aan de hand van het codeboek dat in dit onderzoek werd opgesteld, betrouwbaar was. Op basis van de literatuur werd verondersteld dat non-verbaal geuite gedrag van hoger niveau is dan het verbaal geuite begrip. Daarnaast werd een verband verwacht tussen de hoeveelheid non-verbaal gedrag en de prestatie op de tandwieltaak. Ten slotte werd verwacht dat de prestatie op de tandwieltaak samenhangt met het non-verbale gedrag. Kinderen moesten bij het zien van aaneengeschakelde tandwielen de draairichting van het laatste tandwiel bepalen, naar aanleiding van de gegeven draairichting van het eerste tandwiel. Uit de resultaten bleek, dat non-verbaal gedrag dat geuit werd op de tandwieltaak betrouwbaar gecodeerd werd in termen van strategieën. Daarnaast bleek dat de strategie geuit in non-verbaal gedrag hoger was dan het begrip dat verbaal geuit werd. Non-verbaal werd de strategie classificatie het meest gebruikt en verbaal de strategie force tracing. Er werd geen verband gevonden tussen de hoeveelheid non-verbaal gedrag en de prestatie. Ten slotte bleek dat er een positief verband was tussen het non-verbale geuite gedrag en de prestatie op de tandwieltaak. Kortom, de belangrijkste conclusie was dat het non-verbaal geuite gedrag hoger was dan het verbaal geuite begrip. Dit onderzoek laat zien dat non-verbaal gedrag informatie geeft over het begrip dat kinderen verbaal mogelijk nog niet kunnen uiten. Non-verbaal gedrag geeft inzicht in de cognitieve toestand en kan het leerproces van kinderen ondersteunen. Door in het onderwijs aan te sluiten bij het non-verbale gedrag van kinderen kan het verbaal geuite begrip gestimuleerd worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent477207
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen non-verbaal gedrag, het begrip dat kinderen verbaal uiten en de prestatie in het kennisdomein wetenschap en techniek.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDynamic Skill theorie, Embodiment theorie, begrip, tandwieltaak, strategieën, non-verbaal gedrag, verbaal gedrag, prestatie
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record