View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van ineffectief opvoedgedrag op de verandering in externaliserend gedrag van adolescenten: Modererende effecten van persoonlijkheidskenmerken van adolescenten

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Graanoogst, JJ-3664309 en Hammond, MAK-3692248.pdf (196.7Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Graanoogst, J.J.
        Hammond, M.A.K.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: In huidige onderzoek worden de modererende effecten van de Big Five persoonlijkheidskenmerken van adolescenten op de relatie tussen ineffectief opvoedgedrag (lakse en overreactieve disciplinering) en de verandering in externaliserend probleemgedrag van adolescenten onderzocht. Methoden: Er is gebruik gemaakt van data uit 2007 en 2009 van de Flemish Study on Parenting, Personality, and Development (FSPPD). De steekproef bestond uit 570 adolescenten met een leeftijd van 11-16 jaar bij het eerste meetmoment waarbij ze hun eigen externaliserende probleemgedrag hebben gerapporteerd door middel van de Youth Self Report. Hun ouders en leerkrachten hebben de persoonlijkheid van de adolescenten in 2007 gerapporteerd door middel van de Hierarchical Personality Inventory for Children en moeders en vaders hebben hun eigen overrreactieve en lakse disciplinering beoordeeld door middel van de Parenting Scale. Resultaten: Minder welwillende en meer consciëntieuze adolescenten waren meer gevoelig voor de verandering in externaliserend probleemgedrag wanneer zij blootgesteld zijn aan lakse disciplinering van moeders, maar niet van vaders. Conclusies: Adolescenten met bepaalde persoonlijkheidskenmerken zijn meer gevoelig om externaliserend probleemgedrag te vertonen wanneer zij worden blootgesteld aan bepaalde vormen van ineffectief opvoedgedrag. De bevindingen suggereren dat onderzoek naar de persoonlijkheid van adolescenten belangrijk is voor het identificeren van kwetsbare adolescenten die het risico lopen om externaliserend probleemgedrag te vertonen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19798
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo