View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Impliciete en expliciete leerstrategieën bij jongeren met een Cerebrale Parese: Onderzoek naar inhoudsvaliditeit van een protocol en naar verschil in de mate van plezier bij sportactiviteiten.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Dunnen, AMden-3671089 en Grift, Avander-3686973.pdf (1.176Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Dunnen, A.M. den
        Grift, A. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond/doel: Leerstrategieën kunnen worden onderscheiden in impliciete (onbewuste) en expliciete (bewuste) varianten. Het is bekend dat jongeren met Cerebrale Parese (CP) minder seelnemen aan sportactiviteiten, wat het risico op secundaire fysieke klachten vergroot. Om deze doelgroep te motiveren om aan sportactiviteiten deel te nemen is het van belang een leerstrategie aan te bieden die aansluit bij hun mogelijkheden. Huidig onderzoek heeft twee fasen: 1) de inhoudsvaliditeit van een bestaand onderzoeksinstrument (protocol) verbeteren, 2) het verschil in de mate van plezier tussen beide leerstrategieën tijdens een sportactiviteit onderzoeken. Methode: Fase 1: De inhoudsvaliditeit van het protocol werd verbeterd aan de hand van een literatuuronderzoek. Met de zoekmachine ‘Web of Science’ is gezocht naar artikelen, niet ouder dan 15 jaar met een duidelijke operationalisatie van de beide leerstrategieën. Fase 2: Door middel van het verbeterde protocol was het mogelijk om beide leerstrategieën te meten en het verschil in de mate van plezier te meten bij jongeren met CP. De Mann-Whitney U-toets is gebruikt om het verschil in plezier per leerstrategie te meten (n=19). Resultaten: Fase 1: Voor beide leerstrategieën zijn categorieën aan het huidige protocol toegevoegd (Expliciet: o.a. ‘afsluiting’, Impliciet: o.a. ‘opbouw van de oefening’). Fase 2: Er is gebleken dat het verschil is tussen de impliciete/expliciete leerstrategie en het verschil in de mate van plezier hoger is, maar heeft niet tot een significant geleidt (U = 28,.00, p = 0.43). Conclusie: Er zijn verschillende relevante aanpassingen gemaakt aan het meetinstrument. Vervolgonderzoek zou de betrouwbaarheid kunnen verbeteren. Het empirisch onderzoek heeft nog geen significant resultaat opgeleverd. Vervolgonderzoek zou zich moeten richten op een grotere steekproef.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19795
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo