View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verbale Verwerkingstaken bij Kinderen met een Taalontwikkelingsstoornis: Samenhang tussen de AWMA en de BRIEF

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Cimmenaede, MGvan-3931897.pdf (129.8Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Cimmenaede, M.G. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Abstract This study explored the cohesion between cognitive tests and behavior questionnaires relating to verbal processing tasks. Thirty-six mono- and bilingual children with specific language impairment between ages 9;3 and 13;0 years participated in this study. The participants completed the verbal processing tasks Listening Recall, Counting Recall and Backward Digit Recall of the Automated Working Memory Assessment (AWMA). The parents and teachers of the participants filled in the working memory scale of respectively the parent- and teacher questionnaire of the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF). Correlation analysis showed a negligible, negative effect between the subtests of the AWMA and the working memory scale of the questionnaires of the BRIEF. An exception was the small, negative effect between Counting Recall and the teacher questionnaire. The results indicate no cohesion between these measuring instruments. A follow-up study with a larger sample based on international indications and the use of more cognitive tests and behavior questionnaires could provide more useful information. Samenvatting Deze studie onderzocht de samenhang tussen cognitieve testen en gedragsvragenlijsten met betrekking tot verbale verwerkingstaken. Zesendertig een- en meertalige kinderen met een taalontwikkelingsstoornis in de leeftijd van 9;3 tot 13;0 jaar participeerden aan dit onderzoek. De participanten voltooiden de verbale verwerkingstaken Listening Recall, Counting Recall en Backward Digit Recall van de Automated Working Memory Assessment (AWMA). De ouders en leerkrachten van de participanten vulden de werkgeheugenschaal van respectievelijk de ouder- en leerkrachtvragenlijst van de Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) in. Correlationele analyse toonde een verwaarloosbaar, negatief effect tussen de subtesten van de AWMA en de vragenlijsten van de BRIEF. Een uitzondering was de kleine, negatieve samenhang tussen Counting Recall en de leerkrachtvragenlijst. De resultaten laten zien dat er geen samenhang bestaat tussen deze meetinstrumenten. Vervolgonderzoek met een grotere steekproef, gebaseerd op internationale indicatiecriteria, en het gebruik van meerdere cognitieve testen gedragsvragenlijsten kan meer bruikbare informatie opleveren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19788
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo