Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlom, W.B.T.
dc.contributor.authorCimmenaede, M.G. van
dc.date.accessioned2015-05-01T17:01:12Z
dc.date.available2015-05-01T17:01:12Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19788
dc.description.abstractAbstract This study explored the cohesion between cognitive tests and behavior questionnaires relating to verbal processing tasks. Thirty-six mono- and bilingual children with specific language impairment between ages 9;3 and 13;0 years participated in this study. The participants completed the verbal processing tasks Listening Recall, Counting Recall and Backward Digit Recall of the Automated Working Memory Assessment (AWMA). The parents and teachers of the participants filled in the working memory scale of respectively the parent- and teacher questionnaire of the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF). Correlation analysis showed a negligible, negative effect between the subtests of the AWMA and the working memory scale of the questionnaires of the BRIEF. An exception was the small, negative effect between Counting Recall and the teacher questionnaire. The results indicate no cohesion between these measuring instruments. A follow-up study with a larger sample based on international indications and the use of more cognitive tests and behavior questionnaires could provide more useful information. Samenvatting Deze studie onderzocht de samenhang tussen cognitieve testen en gedragsvragenlijsten met betrekking tot verbale verwerkingstaken. Zesendertig een- en meertalige kinderen met een taalontwikkelingsstoornis in de leeftijd van 9;3 tot 13;0 jaar participeerden aan dit onderzoek. De participanten voltooiden de verbale verwerkingstaken Listening Recall, Counting Recall en Backward Digit Recall van de Automated Working Memory Assessment (AWMA). De ouders en leerkrachten van de participanten vulden de werkgeheugenschaal van respectievelijk de ouder- en leerkrachtvragenlijst van de Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) in. Correlationele analyse toonde een verwaarloosbaar, negatief effect tussen de subtesten van de AWMA en de vragenlijsten van de BRIEF. Een uitzondering was de kleine, negatieve samenhang tussen Counting Recall en de leerkrachtvragenlijst. De resultaten laten zien dat er geen samenhang bestaat tussen deze meetinstrumenten. Vervolgonderzoek met een grotere steekproef, gebaseerd op internationale indicatiecriteria, en het gebruik van meerdere cognitieve testen gedragsvragenlijsten kan meer bruikbare informatie opleveren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent132919
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVerbale Verwerkingstaken bij Kinderen met een Taalontwikkelingsstoornis: Samenhang tussen de AWMA en de BRIEF
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKeywords: specific language impairment; verbal processing tasks; cognitive tests; behavior questionnaires. Trefwoorden: taalontwikkelingsstoornis; verbale verwerkingstaken; cognitieve testen; gedragsvragenlijsten.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record