View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ontwikkeling in Oplossingsstrategieën en Metafoorgebruik bij Kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Betten, RA-3641139 en Donk, MGRvander-3660923.pdf (1.615Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Betten, R.A.
        Donk, M.G.R. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het huidige onderzoek heeft zich gericht op de ontwikkeling van technisch inzicht bij kinderen door het gebruik van oplossingsstrategieën en belichaamde metaforen. Uit eerder onderzoek is gebleken dat kinderen in staat waren steeds abstractere oplossingsstrategieën te gebruiken. Ook veranderen kinderen spontaan naar steeds specifieker taalgebruik als zij meer ervaring met een probleem hadden. Er werd daarom verwacht dat kinderen tijdens een tandwieltaak een ontwikkeling doormaken in strategiegebruik van een sensomotorisch niveau naar een abstract niveau en in metafoorgebruik van statisch-generieke metaforen naar dynamisch-specifieke metaforen. Tussen strategiegebruik en metafoorgebruik werd een positief verband verwacht. Bij deze tandwieltaken moesten kinderen aangeven welke richting het laatste tandwiel van een tandwielbaan opdraaide, gegeven de richting van het eerste tandwiel. Kinderen (N = 37, Mleeftijd =129,1 maanden, SD = 5,1 maanden) voerden een computertaak uit, met 30 tandwielbanen. Na drie opgaven werd aan de kinderen gevraagd hoe zij de tandwieltaken hadden opgelost. Gedurende de taak gebruikten kinderen steeds abstractere oplossingsstrategieën. Daarnaast was een niet significante ontwikkeling waarneembaar waarbij kinderen steeds meer dynamisch-specifieke metaforen gebruikten. Er was geen verband waarneembaar tussen strategiegebruik en het gebruik van belichaamde metaforen. Uit deze studie kon geconcludeerd worden dat zowel strategiegebruik als metafoorgebruik betrouwbaar kunnen worden gemeten. Ook is gebleken dat kinderen zonder instructie in staat zijn om tot een efficiëntere oplossingsstrategie te komen. Daarnaast kan geconcludeerd worden dat kinderen steeds meer dynamisch-specifieke metaforen gebruikten zonder instructie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19783
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo