Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBordes, P.F. de
dc.contributor.advisorLeseman, P.P.M.
dc.contributor.authorBetten, R.A.
dc.contributor.authorDonk, M.G.R. van der
dc.date.accessioned2015-05-01T17:01:09Z
dc.date.available2015-05-01T17:01:09Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19783
dc.description.abstractHet huidige onderzoek heeft zich gericht op de ontwikkeling van technisch inzicht bij kinderen door het gebruik van oplossingsstrategieën en belichaamde metaforen. Uit eerder onderzoek is gebleken dat kinderen in staat waren steeds abstractere oplossingsstrategieën te gebruiken. Ook veranderen kinderen spontaan naar steeds specifieker taalgebruik als zij meer ervaring met een probleem hadden. Er werd daarom verwacht dat kinderen tijdens een tandwieltaak een ontwikkeling doormaken in strategiegebruik van een sensomotorisch niveau naar een abstract niveau en in metafoorgebruik van statisch-generieke metaforen naar dynamisch-specifieke metaforen. Tussen strategiegebruik en metafoorgebruik werd een positief verband verwacht. Bij deze tandwieltaken moesten kinderen aangeven welke richting het laatste tandwiel van een tandwielbaan opdraaide, gegeven de richting van het eerste tandwiel. Kinderen (N = 37, Mleeftijd =129,1 maanden, SD = 5,1 maanden) voerden een computertaak uit, met 30 tandwielbanen. Na drie opgaven werd aan de kinderen gevraagd hoe zij de tandwieltaken hadden opgelost. Gedurende de taak gebruikten kinderen steeds abstractere oplossingsstrategieën. Daarnaast was een niet significante ontwikkeling waarneembaar waarbij kinderen steeds meer dynamisch-specifieke metaforen gebruikten. Er was geen verband waarneembaar tussen strategiegebruik en het gebruik van belichaamde metaforen. Uit deze studie kon geconcludeerd worden dat zowel strategiegebruik als metafoorgebruik betrouwbaar kunnen worden gemeten. Ook is gebleken dat kinderen zonder instructie in staat zijn om tot een efficiëntere oplossingsstrategie te komen. Daarnaast kan geconcludeerd worden dat kinderen steeds meer dynamisch-specifieke metaforen gebruikten zonder instructie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1694392
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOntwikkeling in Oplossingsstrategieën en Metafoorgebruik bij Kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTechnisch inzicht; belichaamde metaforen; strategiegebruik; Wetenschap & Techniek.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record