View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Pesten Binnen het Gymnastiekonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Blaauwendraat, FJ-4253655 en Jager, HA-4251989 en Oosterwehl, MBM-3850935 en Overakker, NA-4256204.pdf (499.4Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Blaauwendraat, F.J.
        Jager, H.A.
        Oosterwechel, M.B.M.
        Overakker, N.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er is tot nu toe nog weinig onderzoek gedaan over pesten binnen het gymnastiekonderwijs op basisscholen. In dit explorerend onderzoek zijn groepsleerkrachten en vakleerkrachten bevraagd door middel van diepte-interviews. Hierbij zijn de visie, signalering, aanpak en wensen over pesten in het gymnastiekonderwijs onderzocht. De data zijn in perspectief gezet om de doelstelling te kunnen beantwoorden, namelijk door de verschillen tussen de groepsleerkrachten en vakleerkrachten op een kwalitatieve wijze te analyseren. Resultaten laten zien dat groepsleerkrachten over meer pedagogische kennis beschikken dan vakleerkrachten om zo pesten beter te kunnen voorkomen, te herkennen en te stoppen. Vakleerkrachten hanteren over het algemeen een meer directe, curatieve aanpak en stellen regels op. Groepsleerkrachten daarentegen hebben een meer preventieve aanpak. Tot slot is gebleken dat de behoefte voor specifieke interventies voor gymnastiekonderwijs groter is bij vakleerkrachten dan bij groepsleerkrachten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19769
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo