Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.advisorBaerveldt, C.
dc.contributor.authorBlaauwendraat, F.J.
dc.contributor.authorJager, H.A.
dc.contributor.authorOosterwechel, M.B.M.
dc.contributor.authorOverakker, N.A.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:00:59Z
dc.date.available2015-05-01T17:00:59Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19769
dc.description.abstractEr is tot nu toe nog weinig onderzoek gedaan over pesten binnen het gymnastiekonderwijs op basisscholen. In dit explorerend onderzoek zijn groepsleerkrachten en vakleerkrachten bevraagd door middel van diepte-interviews. Hierbij zijn de visie, signalering, aanpak en wensen over pesten in het gymnastiekonderwijs onderzocht. De data zijn in perspectief gezet om de doelstelling te kunnen beantwoorden, namelijk door de verschillen tussen de groepsleerkrachten en vakleerkrachten op een kwalitatieve wijze te analyseren. Resultaten laten zien dat groepsleerkrachten over meer pedagogische kennis beschikken dan vakleerkrachten om zo pesten beter te kunnen voorkomen, te herkennen en te stoppen. Vakleerkrachten hanteren over het algemeen een meer directe, curatieve aanpak en stellen regels op. Groepsleerkrachten daarentegen hebben een meer preventieve aanpak. Tot slot is gebleken dat de behoefte voor specifieke interventies voor gymnastiekonderwijs groter is bij vakleerkrachten dan bij groepsleerkrachten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent511477
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePesten Binnen het Gymnastiekonderwijs
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPesten; slachtoffer; gymnastiekonderwijs; vakleerkrachten; groepsleerkrachten; visie; aanpak; wensen
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record