View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wil je meedoen aan een onderzoekje van 1 minuut? Een onderzoek naar de overtuigingskracht van verzoeken

        Thumbnail
        View/Open
        BA Eindwerkstuk Chantal Cox versie 2.1.pdf (797.9Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Cox, C.J.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Overtuigen speelt een belangrijke rol in de hedendaagse maatschappij en gebeurt in verschillende vormen. Zo ook in de vorm van een verzoek. In deze studie wordt onderzocht of het voor de overtuigingskracht van een klein verzoek belangrijk is dat er een onderbouwing wordt gegeven en of het soort markering van de onderbouwing belangrijk is. Hiervoor is het experiment van Langer et al. (1978) gerepliceerd. In de huidige studie werd daarom, net als in het experiment van Langer et al., onderscheid gemaakt tussen een verzoek zonder reden, een verzoek met een onzinnige reden en een verzoek met een zinnige reden. In het experiment van Langer et al. was ‘because’ het connectief, in het Nederlands bestaan echter twee connectieven die ongeveer dezelfde betekenis als ‘because’ hebben: want en omdat. Daarom werd ook onderscheid gemaakt tussen een verzoek met het subjectieve connectief want en het objectieve connectief omdat. In totaal werd aan 267 participanten een verzoek gedaan. Een participant werd willekeurig aan een van de vijf condities toegewezen, waarbij genoteerd werd of het verzoek werd nageleefd of niet. De resultaten laten zien dat een verzoek met een onderbouwing overtuigender is dan een verzoek zonder onderbouwing. Hierbij maakt het niet uit of de onderbouwing een onzinnige reden of zinnige reden is. Dit komt overeen met de resultaten van Langer et al. Daarnaast werd er geen verschil in overtuigingskracht tussen want en omdat gevonden, beide connectieven waren even overtuigend. Deze resultaten kunnen onder andere op het gebied van marketing gebruikt worden om hun overtuigingsstrategie aan te passen. Daarnaast geven de resultaten meer inzicht over de causale connectieven want en omdat.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19681
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo