Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorCanestrelli, A.R.
dc.contributor.authorCox, C.J.L.
dc.date.accessioned2015-04-22T17:00:36Z
dc.date.available2015-04-22T17:00:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19681
dc.description.abstractOvertuigen speelt een belangrijke rol in de hedendaagse maatschappij en gebeurt in verschillende vormen. Zo ook in de vorm van een verzoek. In deze studie wordt onderzocht of het voor de overtuigingskracht van een klein verzoek belangrijk is dat er een onderbouwing wordt gegeven en of het soort markering van de onderbouwing belangrijk is. Hiervoor is het experiment van Langer et al. (1978) gerepliceerd. In de huidige studie werd daarom, net als in het experiment van Langer et al., onderscheid gemaakt tussen een verzoek zonder reden, een verzoek met een onzinnige reden en een verzoek met een zinnige reden. In het experiment van Langer et al. was ‘because’ het connectief, in het Nederlands bestaan echter twee connectieven die ongeveer dezelfde betekenis als ‘because’ hebben: want en omdat. Daarom werd ook onderscheid gemaakt tussen een verzoek met het subjectieve connectief want en het objectieve connectief omdat. In totaal werd aan 267 participanten een verzoek gedaan. Een participant werd willekeurig aan een van de vijf condities toegewezen, waarbij genoteerd werd of het verzoek werd nageleefd of niet. De resultaten laten zien dat een verzoek met een onderbouwing overtuigender is dan een verzoek zonder onderbouwing. Hierbij maakt het niet uit of de onderbouwing een onzinnige reden of zinnige reden is. Dit komt overeen met de resultaten van Langer et al. Daarnaast werd er geen verschil in overtuigingskracht tussen want en omdat gevonden, beide connectieven waren even overtuigend. Deze resultaten kunnen onder andere op het gebied van marketing gebruikt worden om hun overtuigingsstrategie aan te passen. Daarnaast geven de resultaten meer inzicht over de causale connectieven want en omdat.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent817106
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWil je meedoen aan een onderzoekje van 1 minuut? Een onderzoek naar de overtuigingskracht van verzoeken
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsovertuigingskracht, connectieven
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record