View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Twee talen, één gedachte? Een kwalitatief onderzoek naar de beoordeling en efficiëntie van de workshop 'Growing Up Bilingual' en de samenstelling en beweegredenen van haar deelnemers

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Lukas Blom - Twee talen, een gedachte.pdf (2.187Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Blom, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is de workshop ‘Growing Up Bilingual’ geëvalueerd. Ouders krijgen in deze workshop wetenschappelijke informatie en praktische tips en trucks toegereikt en ze gaan met elkaar en de organisatie in gesprek om de mogelijke problemen van tweetalige opvoeding te bespreken. Na een uitgebreid literatuuronderzoek en een oriënterend vooronderzoek in de vorm van diepte-interviews, is een vragenlijst verstrekt naar deelnemers van de workshop. Uit de resultaten blijkt dat deelnemers over het algemeen hoogopgeleid zijn, 2 à 3 talen spreken maar zelf overwegend eentalig zijn opgevoed. Het overgrote deel van de ouders voedt hun kinderen op aan de hand van de opvoedstrategie one-person-one-language. Ouders die voor de strategie one-language-one-location kiezen, stuiten op meer problemen met het schoolsysteem en krijgen vaker te maken met kinderen die een van de twee talen weigeren te spreken. Deelname aan de workshop komt vooral voort uit een behoefte aan tips en tricks en aan wetenschappelijke informatie. De verschillende onderdelen van de workshop worden verdeeld beoordeeld en deelnemers zouden graag meer tips en trucks krijgen en meer tijd hebben voor het stellen van vragen. Op lange termijn helpt de workshop het zelfvertrouwen van deelnemers te verbeteren. Op basis van de resultaten worden zeven aanbevelingen gedaan aan de organisatie, welke bij kunnen dragen aan het verbeteren van deze workshop maar ook ter harte kunnen worden genomen door andere soortgelijke organisaties.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19629
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo