Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorten Thije, J.D.
dc.contributor.authorBlom, L.
dc.date.accessioned2015-04-01T17:00:40Z
dc.date.available2015-04-01T17:00:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19629
dc.description.abstractIn dit onderzoek is de workshop ‘Growing Up Bilingual’ geëvalueerd. Ouders krijgen in deze workshop wetenschappelijke informatie en praktische tips en trucks toegereikt en ze gaan met elkaar en de organisatie in gesprek om de mogelijke problemen van tweetalige opvoeding te bespreken. Na een uitgebreid literatuuronderzoek en een oriënterend vooronderzoek in de vorm van diepte-interviews, is een vragenlijst verstrekt naar deelnemers van de workshop. Uit de resultaten blijkt dat deelnemers over het algemeen hoogopgeleid zijn, 2 à 3 talen spreken maar zelf overwegend eentalig zijn opgevoed. Het overgrote deel van de ouders voedt hun kinderen op aan de hand van de opvoedstrategie one-person-one-language. Ouders die voor de strategie one-language-one-location kiezen, stuiten op meer problemen met het schoolsysteem en krijgen vaker te maken met kinderen die een van de twee talen weigeren te spreken. Deelname aan de workshop komt vooral voort uit een behoefte aan tips en tricks en aan wetenschappelijke informatie. De verschillende onderdelen van de workshop worden verdeeld beoordeeld en deelnemers zouden graag meer tips en trucks krijgen en meer tijd hebben voor het stellen van vragen. Op lange termijn helpt de workshop het zelfvertrouwen van deelnemers te verbeteren. Op basis van de resultaten worden zeven aanbevelingen gedaan aan de organisatie, welke bij kunnen dragen aan het verbeteren van deze workshop maar ook ter harte kunnen worden genomen door andere soortgelijke organisaties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2293504
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTwee talen, één gedachte? Een kwalitatief onderzoek naar de beoordeling en efficiëntie van de workshop 'Growing Up Bilingual' en de samenstelling en beweegredenen van haar deelnemers
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstweetaligheid, tweetalige opvoeding, workshop, growing up bilingual, vragenlijst
dc.subject.courseuuInterculturele Communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record