View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        "And that kids... is how I met your mother": De Rol van de Verschillende Vormen van Geluid van de Sitcom "How I Met Your Mother"

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie how i met your mother allerlaatste versie.pdf (1.089Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Beurden, J. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het sitcom-genre is een van de oudste televisie-genres, met even oude, klassieke sitcom-conventies. De laatste paar jaren is er echter een ontwikkeling te zien binnen het genre, waarbij je een sitcom globaal gezien in twee categorieën kunt plaatsen: een klassieke sitcom en een contemporaine sitcom. Zowel qua beeld als qua geluid hebben beide sitcoms hun eigen kenmerken en functies. De sitcom HOW I MET YOUR MOTHER (in de rest van mijn scriptie zal dit worden afgekort tot HIMYM) is een grensgeval, aangezien hier kenmerken van zowel klassieke als contemporaine sitcoms geïdentificeerd kunnen worden. Op het gebied van geluid wordt er onderzocht wat HIMYM precies voor een sitcom is middels het beantwoorden van de volgende vraag: Wat zijn de functies van de verschillende vormen van geluid van de sitcom HOW I MET YOUR MOTHER? Hierbij worden de functies van de lachband, de voice-over en de sound effect geanalyseerd. Er wordt gekeken naar de theorieën en methode van Antonio Savorelli op het gebied van sitcoms: hij legt duidelijk het verband tussen klassieke en contemporaine sitcoms en wat de verschillen in functies hiervan zijn. Echter: hij heeft geen duidelijk perspectief op het gebied van geluid, waardoor de theorie van Rick Altman nodig is. Hierbij wordt er gekeken welke strategieën die Altman in zijn tekst omschrijft worden toegepast door HIMYM en wat dit betekent voor de sitcom. Zo kunnen we dankzij de theorieën van Altman de functies van geluid analyseren, zodat er een antwoord op de hoofdvraag gegeven kan worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19352
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo