dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Badenoch, A.W. | |
dc.contributor.author | Beurden, J. van | |
dc.date.accessioned | 2015-02-04T18:01:03Z | |
dc.date.available | 2015-02-04T18:01:03Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19352 | |
dc.description.abstract | Het sitcom-genre is een van de oudste televisie-genres, met even oude, klassieke sitcom-conventies. De laatste paar jaren is er echter een ontwikkeling te zien binnen het genre, waarbij je een sitcom globaal gezien in twee categorieën kunt plaatsen: een klassieke sitcom en een contemporaine sitcom. Zowel qua beeld als qua geluid hebben beide sitcoms hun eigen kenmerken en functies. De sitcom HOW I MET YOUR MOTHER (in de rest van mijn scriptie zal dit worden afgekort tot HIMYM) is een grensgeval, aangezien hier kenmerken van zowel klassieke als contemporaine sitcoms geïdentificeerd kunnen worden. Op het gebied van geluid wordt er onderzocht wat HIMYM precies voor een sitcom is middels het beantwoorden van de volgende vraag: Wat zijn de functies van de verschillende vormen van geluid van de sitcom HOW I MET YOUR MOTHER? Hierbij worden de functies van de lachband, de voice-over en de sound effect geanalyseerd. Er wordt gekeken naar de theorieën en methode van Antonio Savorelli op het gebied van sitcoms: hij legt duidelijk het verband tussen klassieke en contemporaine sitcoms en wat de verschillen in functies hiervan zijn. Echter: hij heeft geen duidelijk perspectief op het gebied van geluid, waardoor de theorie van Rick Altman nodig is. Hierbij wordt er gekeken welke strategieën die Altman in zijn tekst omschrijft worden toegepast door HIMYM en wat dit betekent voor de sitcom. Zo kunnen we dankzij de theorieën van Altman de functies van geluid analyseren, zodat er een antwoord op de hoofdvraag gegeven kan worden. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1142451 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | "And that kids... is how I met your mother": De Rol van de Verschillende Vormen van Geluid van de Sitcom "How I Met Your Mother" | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | geluid, sitcom, televisie, altman, savorelli, klassieke sitcom, contemporaine sitcom | |
dc.subject.courseuu | Theater-, film- en televisiewetenschap | |