View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Edgard Tytgat: omstreden kunstenaar. De waarderingsgeschiedenis van zijn houtsneden

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorscriptie Edgard Tytgat 2014.pdf (808.9Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Maasse, N.I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De Vlaamse kunstenaar Edgard Tytgat valt moeilijk te plaatsen binnen de artistieke ontwikkelingen aan het begin van de 20e eeuw. Zijn kunst sluit aan bij verschillende tendensen in de moderne kunst, maar beantwoordt niet aan één enkele school of beweging. Tytgat is door kunstcritici en -theoretici om die reden dikwijls een randfiguur genoemd. Maar dat heeft hen niet weerhouden zijn kunst alsnog onder te brengen in een moderne kunststroming. Zo probeerde André de Ridder hem in 1924 op te nemen in de kring van de Vlaams expressionisten en bemerkten andere kunstcritici en -historici in hem de trekken van een echte ‘volkskunstenaar’. Deze paper tracht de omstreden persoon van Edgard Tytgat in kaart te brengen door de waarderingsgeschiedenis van zijn werk binnen het eigentijdse artistieke milieu te onderzoeken. De nadruk in deze waarderingsgeschiedenis ligt daarbij op zijn houtsneden en in het bijzonder op twee Londense uitgaven, Le petit chaperon Rouge (1917) en Quelques images de la vie d’un artiste (1916).
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19280
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo