Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorde Bodt, S.F.M
dc.contributor.authorMaasse, N.I.
dc.date.accessioned2015-01-20T18:01:03Z
dc.date.available2015-01-20T18:01:03Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19280
dc.description.abstractDe Vlaamse kunstenaar Edgard Tytgat valt moeilijk te plaatsen binnen de artistieke ontwikkelingen aan het begin van de 20e eeuw. Zijn kunst sluit aan bij verschillende tendensen in de moderne kunst, maar beantwoordt niet aan één enkele school of beweging. Tytgat is door kunstcritici en -theoretici om die reden dikwijls een randfiguur genoemd. Maar dat heeft hen niet weerhouden zijn kunst alsnog onder te brengen in een moderne kunststroming. Zo probeerde André de Ridder hem in 1924 op te nemen in de kring van de Vlaams expressionisten en bemerkten andere kunstcritici en -historici in hem de trekken van een echte ‘volkskunstenaar’. Deze paper tracht de omstreden persoon van Edgard Tytgat in kaart te brengen door de waarderingsgeschiedenis van zijn werk binnen het eigentijdse artistieke milieu te onderzoeken. De nadruk in deze waarderingsgeschiedenis ligt daarbij op zijn houtsneden en in het bijzonder op twee Londense uitgaven, Le petit chaperon Rouge (1917) en Quelques images de la vie d’un artiste (1916).
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent828368
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEdgard Tytgat: omstreden kunstenaar. De waarderingsgeschiedenis van zijn houtsneden
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEdgard Tytgat, Vlaams expressionisme, Vlaams primitivisme, volkskunst, André de Ridder, Sélection, houtsneden, Quelques images de la vie d'un artiste, Le petit chaperon rouge, Rik Wouters, de Grote Vijf,
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record