View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Theoriegebruik bij reflecties op de lespraktijk

        Thumbnail
        View/Open
        Theoriegebruik in reflecties.pdf (1.384Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Jong, J. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Lerarenopleiders staan voor de taak om voor aanstaande leraren theorie en praktijk met elkaar in verband te brengen. Deze problematiek wordt wel ervaren als een ‘kloof tussen theorie en praktijk’. In het hier beschreven onderzoek wordt nagegaan in hoeverre leraren met enkele jaren ervaring, in reflecties op hun eigen lesgeven de verbinding kunnen leggen met theoretische begrippen vanuit de (vak)didactiek. Om dit te onderzoeken, is aan enkele leraren basisonderwijs gevraagd een rekenles te geven en daar op te reflecteren. Bij de analyse van deze reflecties is gebruik gemaakt van het Reflectie-Analyse Instrument (RAI). Uit deze analyse is gebleken dat deze leraren in staat zijn in hun reflecties gebruik te maken van verschillende soorten theoretische begrippen. Maar ook zijn er duidelijke, onderlinge verschillen. Het lijkt er verder op dat zij theorie op een hoger niveau inzetten dan aanstaande leraren in hun opleiding.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19267
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo