View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Jeugdzorgprofessionals in transitie

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis - Pieter Brekelmans - 4157443 - Margo Trappenburg.pdf (1.450Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Brekelmans, P.B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De Jeugdwet 2015 die op 1 januari 2015 de Wet op de Jeugdzorg zal vervangen staat centraal in dit onderzoek. Op de achtergrond worden initiatieven genomen om de Nederlandse verzorgingsstaat om te vormen tot een participatiesamenleving. In dit onderzoek is er gekeken naar de invloed van beide processen op het werk van twee soorten professional uit de jeugdzorg. De hoofdvraag die hierbij gesteld is, is de volgende: “Hoe bereiden de jeugdzorgprofessional en de jeugd-ggz-professional zich voor op de invoering van de Jeugdwet 2015 onder invloed van de ingezette maatschappelijke trend naar de participatiesamenleving?”. Het onderzoek heeft als doel het inzicht bieden in de ontwikkelingen die professionals meemaken en wat er aan de grondslag ligt van deze veranderingen. Daarnaast dient het onderzoek als afstudeeropdracht voor de master Publiek Management. Het onderzoek is uitgevoerd met een tijdschriftenanalyse waarin 881 artikelen uit verschillende tijdschriften zijn onderzocht. Het gaat om de tijdschriften JeugdenCo, 0|25 en Tijdschrift voor Psychiatrie. Jeugdzorgprofessionals worden gekwalificeerd als moderne professionals. Jeugd-ggz-professionals zijn te karakteriseren als klassieke professionals. Uit de resultaten bleek dat de ‘moderne‘ jeugdzorgprofessional anders reageert op de veranderingen vanaf 2004 dan de ‘klassieke’ jeugd-ggz-professional. Jeugdzorgprofessionals zijn vanaf 2004 onder invloed van tragedies uit de jeugdzorg, een krimpend budget en veranderende wet- en regelgeving anders gaan werken. Zij hebben zich steeds meer ontwikkeld tot generalist. De resultaten met betrekking tot jeugd-ggz-professionals laten minder veranderingen zien. Zij hechten zich sterk aan de beroepsgroep, de psychiatrie, waaraan zij van oudsher loyaal aan zijn. Het netwerk is voor jeugdzorg-professionals steeds belangrijker geworden. Jeugd-ggz-professionals zien voornamelijk een grotere rol voor het netwerk als het gaat om de signalering van problemen. Daarnaast blijkt uit de resultaten dat zij vanaf de eerste initiatieven om de jeugd-ggz uit de AWBZ te tillen negatief zijn over deze nieuwe situatie. De resultaten bevestigen het beeld dat in de theorie naar voren komt over beide typeringen van professionals. Een mogelijke kanttekening aan het onderzoek is dat het aantal onderzochte artikelen niet gelijk was van beide beroepsgroepen. Het verschil in aantal artikelen voor Jeugdzorgprofessionals (n=162) en jeugd-ggz-professionals (n=719). Hierdoor moet er een kanttekening geplaats worden bij de generaliseerbaarheid van de conclusies voor de jeugd-ggz-professionals.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19262
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo