View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Concept maps als hulpmiddel om samenwerkend leren te verbeteren.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis de Kock 3340260.pdf (650.1Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Kock, P. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit experimentele onderzoek is gekeken of concept maps een hulpmiddel kunnen zijn om samenwerkend leren effectiever en efficiënter te laten verlopen. Er is verondersteld dat door het gezamenlijk invullen van een voorgestructureerde concept map voorafgaande aan een samenwerkend leertaak, de sociale cohesie tussen groepsgenoten kon worden bevorderd en de leerresultaten konden worden verbeterd. Het onderzoek is uitgevoerd onder 85 eerstejaarsstudenten uit het middelbaar beroepsonderwijs door middel van een kwantitatieve analyse. Na het uitvoeren van de samenwerkend leertaak is (a) een vragenlijst ‘ervaren van de samenwerking’ (b) de cognitieve belasting (c) een cognitieve leertest, afgenomen. De resultaten wijzen uit dat de experimentele groep significant hoger scoort op de leertest. Een verklaring hiervoor is de meer kritische houding die de experimentele groep ten opzichte van elkaar heeft ontwikkeld. Er is echter geen verschil gevonden in de cognitieve belasting tussen de onderzoeksgroepen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19205
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo