dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Slof, B. | |
dc.contributor.advisor | Kirschner, F.C. | |
dc.contributor.author | Kock, P. de | |
dc.date.accessioned | 2015-01-05T18:00:51Z | |
dc.date.available | 2015-01-05T18:00:51Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19205 | |
dc.description.abstract | In dit experimentele onderzoek is gekeken of concept maps een hulpmiddel kunnen zijn om samenwerkend leren effectiever en efficiënter te laten verlopen. Er is verondersteld dat door het gezamenlijk invullen van een voorgestructureerde concept map voorafgaande aan een samenwerkend leertaak, de sociale cohesie tussen groepsgenoten kon worden bevorderd en de leerresultaten konden worden verbeterd. Het onderzoek is uitgevoerd onder 85 eerstejaarsstudenten uit het middelbaar beroepsonderwijs door middel van een kwantitatieve analyse. Na het uitvoeren van de samenwerkend leertaak is (a) een vragenlijst ‘ervaren van de samenwerking’ (b) de cognitieve belasting (c) een cognitieve leertest, afgenomen. De resultaten wijzen uit dat de experimentele groep significant hoger scoort op de leertest. Een verklaring hiervoor is de meer kritische houding die de experimentele groep ten opzichte van elkaar heeft ontwikkeld. Er is echter geen verschil gevonden in de cognitieve belasting tussen de onderzoeksgroepen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 665735 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Concept maps als hulpmiddel om samenwerkend leren te verbeteren. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Samenwerkend leren; concept maps; social talk; cognitieve belasting | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskundig ontwerp en advisering | |