Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSlof, B.
dc.contributor.advisorKirschner, F.C.
dc.contributor.authorKock, P. de
dc.date.accessioned2015-01-05T18:00:51Z
dc.date.available2015-01-05T18:00:51Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19205
dc.description.abstractIn dit experimentele onderzoek is gekeken of concept maps een hulpmiddel kunnen zijn om samenwerkend leren effectiever en efficiënter te laten verlopen. Er is verondersteld dat door het gezamenlijk invullen van een voorgestructureerde concept map voorafgaande aan een samenwerkend leertaak, de sociale cohesie tussen groepsgenoten kon worden bevorderd en de leerresultaten konden worden verbeterd. Het onderzoek is uitgevoerd onder 85 eerstejaarsstudenten uit het middelbaar beroepsonderwijs door middel van een kwantitatieve analyse. Na het uitvoeren van de samenwerkend leertaak is (a) een vragenlijst ‘ervaren van de samenwerking’ (b) de cognitieve belasting (c) een cognitieve leertest, afgenomen. De resultaten wijzen uit dat de experimentele groep significant hoger scoort op de leertest. Een verklaring hiervoor is de meer kritische houding die de experimentele groep ten opzichte van elkaar heeft ontwikkeld. Er is echter geen verschil gevonden in de cognitieve belasting tussen de onderzoeksgroepen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent665735
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleConcept maps als hulpmiddel om samenwerkend leren te verbeteren.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSamenwerkend leren; concept maps; social talk; cognitieve belasting
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record