De invloed van groepsrollen op interactie en leerprestaties in een digitale leeromgeving
Summary
Uit onderzoek blijkt dat samenwerkend leren zorgt voor betere leerprestaties (Johnson & Johnson, 1990). Om bij samenwerkend lerend betere leerprestaties te krijgen is een gestructureerd groepje belangrijk (Johnson & Johnson, 1990). Het toewijzen van groepsrollen is hiervoor een oplossing. Leerlingen nemen echter nooit een hele opdracht lang dezelfde rol in (Dillenbourg, 2002). Ook moet er interactie zijn om tot goede leerprestaties te komen (Hiltz, 1994). Daarom werd in dit onderzoek onderzocht of groepsrollen, die tijdens het samenwerkingsproces ontstonden, invloed hadden op de interactie en leerprestaties van de leerlingen in een online samenwerkingsopdracht. Aan 69 leerlingen met een gemiddelde leeftijd van 15.84 jaar (SD = 0.77, Min = 15, Max = 18) van de opleiding bedrijfseconomie op een school in het voortgezet onderwijs in Nederland werd een online opdracht voorgelegd. Met behulp van MEPA werden uitingen van leerlingen gecodeerd op de groepsrollen (informatieverzamelaar, mening gever, stimulator, voorzitter, vragensteller, samenvatter) en de interactiecomponenten controleren, focussen en argumenteren. De resultaten lieten zien dat dat het innemen van een rol als voorzitter, vragensteller, mening gever, samenvatter of informatieverzamelaar een positieve bijdrage leverde aan ten minste één van de interactiecomponenten. Significantie tussen groepsrollen en leerprestaties werd niet gevonden.