Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSlof, B.
dc.contributor.advisorJanssen, J.
dc.contributor.authorAgterberg, R.J.H.
dc.date.accessioned2015-01-05T18:00:51Z
dc.date.available2015-01-05T18:00:51Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19204
dc.description.abstractUit onderzoek blijkt dat samenwerkend leren zorgt voor betere leerprestaties (Johnson & Johnson, 1990). Om bij samenwerkend lerend betere leerprestaties te krijgen is een gestructureerd groepje belangrijk (Johnson & Johnson, 1990). Het toewijzen van groepsrollen is hiervoor een oplossing. Leerlingen nemen echter nooit een hele opdracht lang dezelfde rol in (Dillenbourg, 2002). Ook moet er interactie zijn om tot goede leerprestaties te komen (Hiltz, 1994). Daarom werd in dit onderzoek onderzocht of groepsrollen, die tijdens het samenwerkingsproces ontstonden, invloed hadden op de interactie en leerprestaties van de leerlingen in een online samenwerkingsopdracht. Aan 69 leerlingen met een gemiddelde leeftijd van 15.84 jaar (SD = 0.77, Min = 15, Max = 18) van de opleiding bedrijfseconomie op een school in het voortgezet onderwijs in Nederland werd een online opdracht voorgelegd. Met behulp van MEPA werden uitingen van leerlingen gecodeerd op de groepsrollen (informatieverzamelaar, mening gever, stimulator, voorzitter, vragensteller, samenvatter) en de interactiecomponenten controleren, focussen en argumenteren. De resultaten lieten zien dat dat het innemen van een rol als voorzitter, vragensteller, mening gever, samenvatter of informatieverzamelaar een positieve bijdrage leverde aan ten minste één van de interactiecomponenten. Significantie tussen groepsrollen en leerprestaties werd niet gevonden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent576808
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van groepsrollen op interactie en leerprestaties in een digitale leeromgeving
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSamenwerkend leren; CSCL; rollen; interactie; leerprestaties
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record