View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De E-lerende Werknemer: Onderzoek naar de Acceptatie van E-learning

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Rijsdijk 3797961.pdf (518.2Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Rijsdijk, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Om een succesvolle implementatie van e-learning in bedrijfsorganisaties te bereiken is het accepteren van het e-learning systeem door werknemers een belangrijke voorwaarde. Hoewel e-learning steeds vaker wordt ingezet, blijkt het gebruik van e-learning nog onvoldoende plaats te vinden. Onderzocht is welke factoren van invloed zijn op de intentie tot gebruik van e-learning. Om het onderzoek uit te voeren is een aangepast model van de ‘Unified Theory of Acceptance and Use of Technology’ toegepast. Het UTAUT Model probeert individuele factoren te verklaren die van invloed zijn op de intentie tot gebruik van een nieuwe technologie. Prestatieverwachting, inspanningsverwachting, sociale invloed en faciliterende omstandigheden zijn overgenomen uit het model als onafhankelijke variabelen. ‘Enjoyment’ (plezier) is als factor aan het model toegevoegd om de invloed van intrinsieke motivatie op de intentie tot gebruik van e-learning te onderzoeken. Een online vragenlijst is ingevuld door werknemers (n = 305) in een zorgorganisatie waar e-learning op korte termijn wordt ingezet. Een multiple regressieanalyse is uitgevoerd om de data te analyseren. Prestatieverwachting, inspanningsverwachting en sociale invloed zijn van significante invloed op de intentie tot gebruik van e-learning. Prestatieverwachting heeft een mediërend effect op enjoyment. De resultaten wijzen uit dat het voor een succesvolle implementatie van belang is dat e-learning zich aanpast aan de verwachtingen van de werknemer.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19201
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo