Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSlof, B.
dc.contributor.advisorRoekel-Kolkhuis Tanke, I. van
dc.contributor.authorRijsdijk, S.
dc.date.accessioned2015-01-05T18:00:47Z
dc.date.available2015-01-05T18:00:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19201
dc.description.abstractOm een succesvolle implementatie van e-learning in bedrijfsorganisaties te bereiken is het accepteren van het e-learning systeem door werknemers een belangrijke voorwaarde. Hoewel e-learning steeds vaker wordt ingezet, blijkt het gebruik van e-learning nog onvoldoende plaats te vinden. Onderzocht is welke factoren van invloed zijn op de intentie tot gebruik van e-learning. Om het onderzoek uit te voeren is een aangepast model van de ‘Unified Theory of Acceptance and Use of Technology’ toegepast. Het UTAUT Model probeert individuele factoren te verklaren die van invloed zijn op de intentie tot gebruik van een nieuwe technologie. Prestatieverwachting, inspanningsverwachting, sociale invloed en faciliterende omstandigheden zijn overgenomen uit het model als onafhankelijke variabelen. ‘Enjoyment’ (plezier) is als factor aan het model toegevoegd om de invloed van intrinsieke motivatie op de intentie tot gebruik van e-learning te onderzoeken. Een online vragenlijst is ingevuld door werknemers (n = 305) in een zorgorganisatie waar e-learning op korte termijn wordt ingezet. Een multiple regressieanalyse is uitgevoerd om de data te analyseren. Prestatieverwachting, inspanningsverwachting en sociale invloed zijn van significante invloed op de intentie tot gebruik van e-learning. Prestatieverwachting heeft een mediërend effect op enjoyment. De resultaten wijzen uit dat het voor een succesvolle implementatie van belang is dat e-learning zich aanpast aan de verwachtingen van de werknemer.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent530662
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe E-lerende Werknemer: Onderzoek naar de Acceptatie van E-learning
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsleren in bedrijfsorganisaties; e-learning; acceptatie technologie; UTAUT Model.
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record