dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Slof, B. | |
dc.contributor.advisor | Roekel-Kolkhuis Tanke, I. van | |
dc.contributor.author | Rijsdijk, S. | |
dc.date.accessioned | 2015-01-05T18:00:47Z | |
dc.date.available | 2015-01-05T18:00:47Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19201 | |
dc.description.abstract | Om een succesvolle implementatie van e-learning in bedrijfsorganisaties te bereiken is het accepteren van het e-learning systeem door werknemers een belangrijke voorwaarde. Hoewel e-learning steeds vaker wordt ingezet, blijkt het gebruik van e-learning nog onvoldoende plaats te vinden. Onderzocht is welke factoren van invloed zijn op de intentie tot gebruik van e-learning. Om het onderzoek uit te voeren is een aangepast model van de ‘Unified Theory of Acceptance and Use of Technology’ toegepast. Het UTAUT Model probeert individuele factoren te verklaren die van invloed zijn op de intentie tot gebruik van een nieuwe technologie. Prestatieverwachting, inspanningsverwachting, sociale invloed en faciliterende omstandigheden zijn overgenomen uit het model als onafhankelijke variabelen. ‘Enjoyment’ (plezier) is als factor aan het model toegevoegd om de invloed van intrinsieke motivatie op de intentie tot gebruik van e-learning te onderzoeken. Een online vragenlijst is ingevuld door werknemers (n = 305) in een zorgorganisatie waar e-learning op korte termijn wordt ingezet. Een multiple regressieanalyse is uitgevoerd om de data te analyseren. Prestatieverwachting, inspanningsverwachting en sociale invloed zijn van significante invloed op de intentie tot gebruik van e-learning. Prestatieverwachting heeft een mediërend effect op enjoyment. De resultaten wijzen uit dat het voor een succesvolle implementatie van belang is dat e-learning zich aanpast aan de verwachtingen van de werknemer. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 530662 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De E-lerende Werknemer: Onderzoek naar de Acceptatie van E-learning | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | leren in bedrijfsorganisaties; e-learning; acceptatie technologie; UTAUT Model. | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskundig ontwerp en advisering | |