View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        ‘Ik ben goed in…’ Een onderzoek naar de relatie tussen cluster IV onderwijs en zelfwaardering

        Thumbnail
        View/Open
        Spijker van 't, R.pdf (328.9Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Spijker, E.M. van 't
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting: De huidige literatuur over de invloed van cluster IV onderwijs op zelfwaardering is niet eenduidig. In dit onderzoek wordt onderzocht wat de relatie is tussen cluster IV en de hoogte van zelfwaardering, waarbij er ook wordt gekeken naar specificiteit van zelfwaardering en stabiliteit van zelfwaardering. Dit onderzoek is uitgevoerd met 42 kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud. Deze kinderen zijn allemaal gediagnosticeerd met een DSM-IV stoornis en gaan allemaal naar het cluster IV onderwijs. Er werd verwacht dat kinderen die langer op het cluster IV onderwijs zitten een hoger niveau van zelfwaardering hebben. Ook werd verwacht dat oudere kinderen meer stabiel scoren op domein specifieke zelfwaardering en meer instabiel op globale zelfwaardering. Er is een partiële correlatietest uitgevoerd. Hier kwam een negatieve significante correlatie naar voren tussen het aantal jaren dat een kind op het cluster IV onderwijs zit en de waardering van fysieke verschijning. Er zijn geen significante correlaties gevonden tussen het aantal jaren op het cluster IV onderwijs of leeftijd en de stabiliteit van zelfwaardering. Abstract: There is a lack of agreement about the influence of special education on self-esteem in current literature. This study examined the impact of special education on the level of self-esteem. Specificity of self-esteem and stability of self-esteem were also examined in this study. The survey was administered to 42 children between 8 and 12 years old. These children were all diagnosed with a DSM-IV disorder and all went to special education schools. It was expected that children who attend special schools for a longer time, have a higher level of self-esteem. It was also expected that older children have a more stable specific self-esteem and a more instable global self-esteem. Partial correlation tests have been conducted. Results showed a negative significant correlation between years in special education and self-esteem concerning physical appearance. There was no significant correlation between the years on special education schools or age, and the stability of self-esteem.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19170
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo