In Hoeverre zijn Leerkrachten Voorbereid in het Onderwijzen van Functioneel Diverse Kinderen in het Regulier Basisonderwijs?
Publication date
2014Author
Gastel, T.C.M. van
Erkaslan, E.
Jongste, S.C. de
Metadata
Show full item recordSummary
Het doel van dit onderzoek is het beantwoorden van de vraag in hoeverre leerkrachten voorbereid zijn in het lesgeven van functioneel diverse leerlingen in het reguliere basisonderwijs. Dit onderzoek bevel elementen die betrekking hebben op de kennis van leerkrachten over de ontwikkelingen richting inclusief onderwijs. Leerkrachten interpreteren inclusief onderwijs verkeerd, zij doceren niet volgende de aspecten van inclusief onderwijs. Leerkrachten denken dat zij niet allemaal voldoende vaardigheden en competenties hebben vergaard tijdens hun opleiding. Verder willen leerkrachten met neutrale attitudes ten opzichte van het lesgeven aan functioneel diverse leerlingen in het reguliere onderwijs willen deze kinderen lesgeven als deze kunnen functioneren binnen de groep en als er voldoende materiaal beschikbaar is voor de leerkracht en er ondersteuning is. Hoewel inclusief onderwijs een actueel onderwerp is, zijn leerkrachten van mening dat zij niet voldoende voorbereid zijn om adequaat les te kunnen geven aan functioneel diverse kinderen in het reguliere onderwijs.