Symbolische Getalverwerking en Rekenvaardigheid: de Rol van Inhibitie
Publication date
2014Author
Peels, L.J.
Blanken, J.A.R.
Corbet, A.B.D.
Knobelsdorff, S.E. van
Metadata
Show full item recordSummary
Achtergrond: Kinderen ontwikkelen zich in een steeds meer numeriek-georiënteerde samenleving. Wanneer kinderen de betekenis van getallen niet begrijpen, lopen zij in de huidige samenleving al snel tegen problemen aan. Het is daarom van belang om factoren te identificeren waarmee kinderen die worstelen met rekenkundige concepten kunnen worden onderscheiden van kinderen zonder deze problemen. Inhibitie is een veelbesproken onderwerp binnen onderzoek naar getalverwerking en rekenvaardigheid. Binnen dit onderzoek wordt de invloed van inhibitie op de relatie tussen symbolische getalverwerking en rekenvaardigheid onderzocht, waarbij een modererend effect verwacht wordt. Methode: Aan dit onderzoek participeerden 461 leerlingen uit groep 3 tot en met 6, afkomstig van 13 verschillende basisscholen. Zij werden geselecteerd op basis van de meest recente Cito-score Rekenen-Wiskunde. Daarnaast is de mate waarin zij beschikken over symbolische getalverwerking en inhibitie gemeten met voor kinderen ontworpen computertaken. Resultaten: Er blijkt een positieve samenhang tussen symbolische getalverwerking en rekenvaardigheid. Tevens is een positieve samenhang aangetoond tussen inhibitie en symbolische getalverwerking. Inhibitie vervult echter geen modererende rol in de relatie tussen symbolische getalverwerking en rekenvaardigheid. Conclusie: Uit de resultaten blijkt dat inhibitie geen invloed heeft op de relatie tussen symbolische getalverwerking en rekenvaardigheid. Inhibitie blijkt echter wel de prestatie op symbolische getalverwerking te kunnen voorspellen. Het is daarom wenselijk rekening te houden met de rol die inhibitie speelt wanneer symbolische getalverwerking gemeten wordt om rekenvaardigheid te voorspellen.