Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSlot, E.M.
dc.contributor.authorPeels, L.J.
dc.contributor.authorBlanken, J.A.R.
dc.contributor.authorCorbet, A.B.D.
dc.contributor.authorKnobelsdorff, S.E. van
dc.date.accessioned2014-12-18T18:01:26Z
dc.date.available2014-12-18T18:01:26Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19158
dc.description.abstractAchtergrond: Kinderen ontwikkelen zich in een steeds meer numeriek-georiënteerde samenleving. Wanneer kinderen de betekenis van getallen niet begrijpen, lopen zij in de huidige samenleving al snel tegen problemen aan. Het is daarom van belang om factoren te identificeren waarmee kinderen die worstelen met rekenkundige concepten kunnen worden onderscheiden van kinderen zonder deze problemen. Inhibitie is een veelbesproken onderwerp binnen onderzoek naar getalverwerking en rekenvaardigheid. Binnen dit onderzoek wordt de invloed van inhibitie op de relatie tussen symbolische getalverwerking en rekenvaardigheid onderzocht, waarbij een modererend effect verwacht wordt. Methode: Aan dit onderzoek participeerden 461 leerlingen uit groep 3 tot en met 6, afkomstig van 13 verschillende basisscholen. Zij werden geselecteerd op basis van de meest recente Cito-score Rekenen-Wiskunde. Daarnaast is de mate waarin zij beschikken over symbolische getalverwerking en inhibitie gemeten met voor kinderen ontworpen computertaken. Resultaten: Er blijkt een positieve samenhang tussen symbolische getalverwerking en rekenvaardigheid. Tevens is een positieve samenhang aangetoond tussen inhibitie en symbolische getalverwerking. Inhibitie vervult echter geen modererende rol in de relatie tussen symbolische getalverwerking en rekenvaardigheid. Conclusie: Uit de resultaten blijkt dat inhibitie geen invloed heeft op de relatie tussen symbolische getalverwerking en rekenvaardigheid. Inhibitie blijkt echter wel de prestatie op symbolische getalverwerking te kunnen voorspellen. Het is daarom wenselijk rekening te houden met de rol die inhibitie speelt wanneer symbolische getalverwerking gemeten wordt om rekenvaardigheid te voorspellen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent412126
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSymbolische Getalverwerking en Rekenvaardigheid: de Rol van Inhibitie
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsnumber sense; symbolische getalverwerking; rekenvaardigheid; inhibitie
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record