De verwerving van opvoedcompetenties in een eigen-krachtinterventie door Marokkaans-Nederlandse moeders
Summary
De huidige studie onderzoekt hoe Marokkaans-Nederlandse moeders de verwerving van
opvoedcompetenties in een oudertraining van een migrantenzelforganisatie ervaren en hoe zij op zichzelf
reflecteren als migrantenopvoeder. In de etnografische traditie zijn twee trainingsgroepen geobserveerd en
is bij 10 participanten diepte-interviews afgenomen. De studie laat zien dat moeders de training als
ondersteunend ervaren en hierdoor bewuster gaan opvoeden, meer autoritatieve
communicatievaardigheden beheersen en postiever betrokken zijn bij hun kinderen. Geplaatst tegen het
acculturatieproces waarin zij als migrantenouders verwikkeld zijn, blijkt dat de training hierbij aansluit en
dit proces ten dele versnelt en verdiept. De studie laat ook zien dat moeders in dit acculturatieproces
hybride opvoedpraktijken vormen, zoals het hanteren van een kindvriendelijke religieuze opoeding,
monitoring morele sturing en het opvoeden tot zelfbewust burger. Deze studie geeft aandacht aan hoe
deze herdefiniëring van de opvoeding van migranten gebeurt in de context van hun migratie, die onder
meer bepaald wordt door de perceptie van hun woonbuurt als onveilig en door hoe zij hun
minderheidspositie als migrant in de Nederlandse samenleving ervaren.