View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Loopbaancompetenties van jonge middelbaar opgeleide werknemers. De kansen die jonge middelbaar opgeleide werknemers in hun huidige baan krijgen om loopbaancompetenties te ontwikkelen.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis van der Velde 3926109.pdf (350.7Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Velde, J.E. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Loopbaancompetenties worden voor werknemers van belang geacht bij het verloop van de loopbaan. De ontwikkeling van deze competenties is onderdeel van het curriculum van het middelbaar competentiegericht beroepsonderwijs, om hun leerlingen voor te bereiden op het werkende leven en op deze manier de kloof te dichten tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. Onbekend is de wijze waarop afgestudeerde leerlingen van het middelbaar competentiegericht beroepsonderwijs gebruik maken van de loopbaancompetenties en deze kunnen ontwikkelen. Dit kwalitatieve onderzoek zal de kansen die jonge middelbaar opgeleide werknemers krijgen om hun loopbaancompetenties in hun werk te ontwikkelen in de diepte onderzoeken, en legt op deze manier de link tussen het beroepsonderwijs en het werkveld. De centrale vraag is: In welke mate krijgen middelbaar opgeleide jonge werknemers kansen om hun op school verworven loopbaancompetenties in hun huidige baan te gebruiken en te ontwikkelen? Het onderzoek is uitgevoerd bij elf jonge werknemers uit drie sectoren (Uiterlijke verzorging, Gezondheidszorg en Administratie & Secretariaat) door middel van interviews. Er zijn een aantal resultaten gevonden. Ten eerste hebben de jonge werknemers de bedoelde aansluiting van het competentiegericht onderwijs op de arbeidsmarkt niet ervaren. Op deze manier is de ontwikkeling van loopbaancompetenties in het beroepsonderwijs traag op gang gekomen. Ten tweede maken de meeste participanten in hun werk gebruik van gesprekken, feedbackmomenten en cursussen om hun eigen loopbaancompetenties te ontwikkelen. Ten slotte is duidelijk geworden dat de meeste mbo-functies strikt afgebakend zijn, waardoor de eigen ontwikkeling van werknemers niet alle ruimte krijgt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19043
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo