De Invloed van Studentevaluaties op de Competentieontwikkeling van Lerarenopleiders
Summary
Om onderwijsverbeteringen te laten plaatsvinden is het van belang dat lerarenopleiders zich professioneel ontwikkelen. Lerarenopleiders vervullen een sleutelrol in de kennis en beroepsontwikkeling van onderwijsgevenden. Er is een groeiende aandacht voor het professionaliseren van lerarenopleiders, maar over het effect van studentevaluaties op de competentieontwikkeling van lerarenopleiders is tot nu toe nog weinig bekend. De volgende vraag staat in dit onderzoek centraal: “In welke mate en op welke manier dragen studentevaluaties bij aan de competentieontwikkeling van lerarenopleiders van lerarenopleidingen Primair Onderwijs?” Een gestructureerde vragenlijst is uitgezet bij 36 lerarenopleiders. De non-parametrische toets voor repeated measures (Friedman) en aanvullend semi-gestructureerd groepsinterview met zes lerarenopleiders laten zien dat verschillende soorten studentevaluaties van invloed zijn op de competentieontwikkeling van lerarenopleiders. Hoe directer (just-in-time) en persoonlijker (in face-to-face-gesprekken) de feedback is, hoe meer invloed het volgens de percepties van lerarenopleiders heeft op de competentieontwikkeling. Gesuggereerd wordt om lerarenopleiders meer eigenaarschap te geven bij studentevaluaties, door hen te betrekken bij de totstandkoming van de studentevaluaties. Dit met als doel de competentieontwikkeling van lerarenopleiders te stimuleren. Uit de resultaten blijkt tevens dat lerarenopleiders geen onderscheid ervaren in de invloed van studentevaluaties op de verschillende competenties. Voor de toekomst wordt daarom aangeraden om feedback afkomstig van studentevaluaties gericht te analyseren op de te onderscheiden competenties. Lerarenopleiders kunnen zich op grond hiervan professionaliseren op de specifieke competenties die bij hen aandacht behoeven.