View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verbanden tussen professionele-identiteit-spanningen en de leraar-leerlingrelatie.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis van Diepe 3942244.pdf (617.7Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Diepe, R.M.P. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit onderzoek blijkt dat leraren in het primair en voortgezet onderwijs professionele-identiteit-spanningen ervaren (Pillen, 2013; Ploeg & Scholte, 2004). Leraren ervaren dan een conflict tussen wat zij relevant vinden voor hun beroep (professionele identiteit) en wat zij persoonlijk (persoonlijke identiteit) relevant vinden. Uit onderzoek van Pillen (2013) zijn 13 verschillende professionele-identiteit-spanningen gedestilleerd die kenmerkend zijn voor beginnende leraren en te onderscheiden zijn in drie spanningsthema’s. Vrouwelijke leraren ervaren deze professionele-identiteit-spanningen meer dan mannelijke leraren. De vooropleiding heeft geen effect op de professionele-identiteit-spanningen. In dit onderzoek wordt verondersteld dat professionele-identiteit-spanningen in verband staan met de leraar-leerlingrelatie. Daarbij wordt de leraar-leerlingrelatie uitgedrukt in de mate van nabijheid en invloed. Doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in mogelijke verbanden tussen de mate van professionele-identiteit-spanningen en de leraar-leerlingrelatie. Om dit inzicht te verkrijgen, zijn twee vragenlijsten uitgezet onder eerstejaars aanstaande leraren PO (n = 157) van een lerarenopleiding PO in het zuiden van Nederland. De analyse van de vragenlijst professionele-identiteit-spanningen laat, in tegenstelling tot de drie thema’s in het onderzoek van Pillen, vier spanningsthema’s zien: 1) Op leren gerichte professionele versus persoonlijke relatie; 2) Aanstaande versus beginnende leraar; 3) Ik versus de organisatie en 4) Persoonlijke versus professionele motieven. Voor alle vier thema’s geldt dat naarmate aanstaande leraren volgens hun percepties meer nabijheid tonen in de leraar-leerlingrelatie, ze minder professionele-identiteit-spanningen ervaren. Voor de thema’s 1 en 2 geldt daarnaast dat naarmate aanstaande leraren volgens hun percepties meer invloed tonen en ze een hogere vooropleiding hebben, ze minder spanning ervaren. Het geslacht heeft geen invloed op de professionele-identiteit-spanningen. Inzichten in deze verbanden bieden lerarenopleiders mogelijkheden om aanstaande leraren optimaal te begeleiden bij de ontwikkeling van hun professionele identiteit.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19039
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo