View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Onderzoek naar het effect van de STARR-methode in voortgangsgesprekken van een medisch specialistische opleiding op de kwaliteit van feedback van de opleider.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Boeijen 3941213.pdf (538.1Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Boeijen, N.H.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit quasi experimentele onderzoek, zonder voormeting, had als doel het effect van de STARR-methode in voortgangsgesprekken binnen de medisch specialistische opleiding op de kwaliteit van feedback van de opleider te meten. De STARR-methode wordt door de Koninklijke Nederlandsche Maatschappij tot bevordering der Geneeskunst (KNMG) als waardevolle methode aangewezen om opleiders ondersteuning te bieden bij het realiseren van feedback in voortgangsgesprekken, waardoor de kwaliteit van de medisch specialistische opleiding bevorderd kan worden. Het effect van de STARR-methode werd niet eerder op wetenschappelijke wijze in beeld gebracht, waardoor dit onderzoek als vernieuwend gezien kon worden. In dit onderzoek werd de kwaliteit van feedback van de opleider in beeld gebracht aan de hand van de SETQ vragenlijst, waarmee de drie aspecten van kwalitatieve feedback (overdracht, gerichtheid en inhoud) beoordeeld werden. In totaal vulden 24 AIOS de vragenlijst in over de kwaliteit van feedback van de opleider, waarbij geen toepassing van de STARR-methode plaatsvond. Daarnaast vulden 25 AIOS de vragenlijst in over de kwaliteit van feedback van de opleider, waarbij wel toepassing van de STARR-methode plaatsvond. Iedere opleider die feedback realiseerde met de STARR-methode, had hiervoor een training gevolgd. Uiteindelijk kon, ondanks de afwezigheid van significante effecten, de minimale invloed van de STARR-methode op de kwaliteit van feedback van de opleider in voortgangsgesprekken binnen de medisch specialistische opleiding als positief bestempeld worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19034
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo