View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Verband tussen Getalbegrip en Rekenvaardigheid

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Brouwer, M-3673812 en Dehing, DEJ-3657760 en Engbersen, LE-4225821 en Schoon, LM-3651339.pdf (294.9Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Brouwer, M.
        Dehing, D.E.J.
        Engbersen, L.E.
        Schoon, L.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie is het mogelijke verband tussen getalbegrip en rekenvaardigheid onderzocht. Om het verband tussen getalbegrip en rekenvaardigheid te meten is de variabele getalbegrip onderverdeeld in non-symbolische vergelijking, symbolische vergelijking en mapping (Kolkman, Kroesbergen en Leseman, 2013). Binnen de variabele rekenvaardigheid is er onderscheid gemaakt tussen de CITO-scores en de DLE scores van de TTR. Methode: Het onderzoek heeft plaats gevonden bij ongeveer 470 leerlingen uit groep drie tot en met zes van het regulier basisonderwijs. De kinderen hebben computertaken uitgevoerd om het getalbegrip te meten. Resultaten: Uit de resultaten is gebleken dat er positieve correlaties aantoonbaar zijn tussen alle drie de aspecten van getalbegrip en de CITO-score, en eveneens tussen de aspecten van getalbegrip en de DLE score. Conclusie en discussie: Er is in dit onderzoek een positief verband gevonden tussen getalbegrip en rekenvaardigheid. Er zijn echter een aantal kanttekeningen te plaatsen bij het uitgevoerde onderzoek die in acht moeten worden genomen bij het generaliseren van de onderzoeksuitkomsten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19031
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo