Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSlot, E.
dc.contributor.authorBrouwer, M.
dc.contributor.authorDehing, D.E.J.
dc.contributor.authorEngbersen, L.E.
dc.contributor.authorSchoon, L.M.
dc.date.accessioned2014-12-16T18:01:10Z
dc.date.available2014-12-16T18:01:10Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19031
dc.description.abstractIn deze studie is het mogelijke verband tussen getalbegrip en rekenvaardigheid onderzocht. Om het verband tussen getalbegrip en rekenvaardigheid te meten is de variabele getalbegrip onderverdeeld in non-symbolische vergelijking, symbolische vergelijking en mapping (Kolkman, Kroesbergen en Leseman, 2013). Binnen de variabele rekenvaardigheid is er onderscheid gemaakt tussen de CITO-scores en de DLE scores van de TTR. Methode: Het onderzoek heeft plaats gevonden bij ongeveer 470 leerlingen uit groep drie tot en met zes van het regulier basisonderwijs. De kinderen hebben computertaken uitgevoerd om het getalbegrip te meten. Resultaten: Uit de resultaten is gebleken dat er positieve correlaties aantoonbaar zijn tussen alle drie de aspecten van getalbegrip en de CITO-score, en eveneens tussen de aspecten van getalbegrip en de DLE score. Conclusie en discussie: Er is in dit onderzoek een positief verband gevonden tussen getalbegrip en rekenvaardigheid. Er zijn echter een aantal kanttekeningen te plaatsen bij het uitgevoerde onderzoek die in acht moeten worden genomen bij het generaliseren van de onderzoeksuitkomsten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent302025
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Verband tussen Getalbegrip en Rekenvaardigheid
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGetalbegrip; non-symbolisch; symbolisch; mapping; rekenvaardigheid
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record