View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Visies van leerkrachten ten aanzien van pesten en hun aanpak van pestgedrag in het basisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Batchelorthesis Jong, VGJde-4101707 en Verbree, MCV-4225570 en Mohamed, S-3857336.pdf (262.3Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Jong, V.G. de
        Verbree, M.C.
        Mohamed, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Abstract Uit onderzoek is gebleken dat de visie van de leerkracht niet zozeer samenhangt met de persoonlijke aanpak van de leerkracht ten aanzien van pesten. Het doel van dit onderzoek was om inzicht te krijgen in de visie en aanpak van basisschool leerkrachten. In deze kwalitatieve studie, werden 18 leerkrachten op drie openbare basisscholen in Nederland geïnterviewd over hun visie en aanpak van pesten. De interviews zijn gebruikt voor een kwalitatieve data-analyse. Uit de resultaten van de interviews blijkt dat docenten verschillende definities van pesten hadden. De resultaten toonden ook aan dat de leerkrachten meer inzicht hadden in de oorzaken en gevolgen van slachtofferschap dan in dat van het daderschap. Deze resultaten waren consistent met eerdere studies naar pestgedrag. Geen van de deelnemende scholen had een specifiek beleid tegen pesten. Echter de meeste leerkrachten gebruikten hun persoonlijke aanpak. Bovendien waren alle deelnemende leerkrachten tevreden met hun persoonlijke aanpak en vonden ze deze effectief. Tot slot is het aan te bevelen dat basisscholen een specifiek protocol inzetten om pesten te voorkomen en te stoppen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18879
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo