Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.advisorTijsseling, C.
dc.contributor.authorJong, V.G. de
dc.contributor.authorVerbree, M.C.
dc.contributor.authorMohamed, S.
dc.date.accessioned2014-11-26T18:02:15Z
dc.date.available2014-11-26T18:02:15Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18879
dc.description.abstractAbstract Uit onderzoek is gebleken dat de visie van de leerkracht niet zozeer samenhangt met de persoonlijke aanpak van de leerkracht ten aanzien van pesten. Het doel van dit onderzoek was om inzicht te krijgen in de visie en aanpak van basisschool leerkrachten. In deze kwalitatieve studie, werden 18 leerkrachten op drie openbare basisscholen in Nederland geïnterviewd over hun visie en aanpak van pesten. De interviews zijn gebruikt voor een kwalitatieve data-analyse. Uit de resultaten van de interviews blijkt dat docenten verschillende definities van pesten hadden. De resultaten toonden ook aan dat de leerkrachten meer inzicht hadden in de oorzaken en gevolgen van slachtofferschap dan in dat van het daderschap. Deze resultaten waren consistent met eerdere studies naar pestgedrag. Geen van de deelnemende scholen had een specifiek beleid tegen pesten. Echter de meeste leerkrachten gebruikten hun persoonlijke aanpak. Bovendien waren alle deelnemende leerkrachten tevreden met hun persoonlijke aanpak en vonden ze deze effectief. Tot slot is het aan te bevelen dat basisscholen een specifiek protocol inzetten om pesten te voorkomen en te stoppen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent268684
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVisies van leerkrachten ten aanzien van pesten en hun aanpak van pestgedrag in het basisonderwijs
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspesten, basisscholen, leraren, mening, aanpak
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record