View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Stap voor stap: op zoek naar de optimale leesinstructie voor groepachtleerlingen.

        Thumbnail
        View/Open
        SCRIPTIE TCS.pdf (1.168Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Alberts, E.A.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek staat het effect van leesinstructies bij groep acht leerlingen van het primair onderwijs centraal. De leesinstructies richten zich in dit onderzoek op het gebruik van een advance organizers en zijn in twee verschillende vormen gemanipuleerd. Er is hierbij gebruik gemaakt van een simpele leesinstructie gebaseerd op het Direct Instructionmodel zoals uit eerder onderzoek succesvol is gebleken (Ebbekink, 2010) en een intensievere instructie in de vorm van een stappenplan gebaseerd op het Direct Instructionmodel evenals het Cognitive Apprenticeship model (van Beek, 2009 & Verhoeven, 2009). Er is gekeken naar het effect van beide instructievormen en met behulp van een controlegroep kon het effect van instructie eveneens aan het licht worden gebracht. De hoofdvraag is: Heeft het toevoegen van een intensieve leesinstructie ten behoeve van het gebruik van een figuur een positief effect op het tekstbegrip en de waardering van een visueel ondersteunde informatieve tekst?
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18813
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo