dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Mak, W.M. | |
dc.contributor.author | Alberts, E.A.S. | |
dc.date.accessioned | 2014-11-26T18:01:32Z | |
dc.date.available | 2014-11-26T18:01:32Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18813 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek staat het effect van leesinstructies bij groep acht leerlingen van het primair onderwijs centraal. De leesinstructies richten zich in dit onderzoek op het gebruik van een advance organizers en zijn in twee verschillende vormen gemanipuleerd. Er is hierbij gebruik gemaakt van een simpele leesinstructie gebaseerd op het Direct Instructionmodel zoals uit eerder onderzoek succesvol is gebleken (Ebbekink, 2010) en een intensievere instructie in de vorm van een stappenplan gebaseerd op het Direct Instructionmodel evenals het Cognitive Apprenticeship model (van Beek, 2009 & Verhoeven, 2009). Er is gekeken naar het effect van beide instructievormen en met behulp van een controlegroep kon het effect van instructie eveneens aan het licht worden gebracht. De hoofdvraag is: Heeft het toevoegen van een intensieve leesinstructie ten behoeve van het gebruik van een figuur een positief effect op het tekstbegrip en de waardering van een visueel ondersteunde informatieve tekst? | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1225444 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Stap voor stap: op zoek naar de optimale leesinstructie voor groepachtleerlingen. | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Leesinstructie, Basisschoolleerlingen, Instructies, Advanced organizers | |
dc.subject.courseuu | Taal- en cultuurstudies | |