Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWackers, P.W.M.
dc.contributor.authorVliet, S. van der
dc.date.accessioned2014-10-22T17:00:51Z
dc.date.available2014-10-22T17:00:51Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18676
dc.description.abstractDit is een onderzoek naar het concept ‘opvoeden’ in Middelnederlandse teksten. Er wordt onderzocht welke kennis er over opvoeding in de Middeleeuwen werd verspreid in het Middelnederlands, via non-fictionele, schriftelijke bronnen met een didactische inslag, zoals encyclopedieën als Van den proprieteyten der dinghen (VDPDD), Der naturen bloeme (DNB) en leerdichten zoals Der leken spieghel (DLS). Naar aanleiding van de informatie die deze teksten bieden over hoe men in de Middeleeuwen dacht over en omging met opvoeding en kinderen, wordt getracht een beeld te schetsen van de opvattingen die men in die periode had over opvoeding. Ook wordt er aandacht besteed aan wat deze opvattingen ons leren over het kindbeeld dat bestond in de Middeleeuwen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent596943
dc.format.extent639681
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHoemen kindre houden sal Over opvoeden in de Middeleeuwen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMiddelnederlands, opvoeden, kind, levensfasen, encyclopedieën, kindertijd, adolescentie, Middeleeuwen
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record