View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        ...en ze lazen nog lang en gelukkig. Over het literatuuronderwijs in de onderbouw van havo en vwo op het Farelcollege te Ridderkerk

        Thumbnail
        View/Open
        eindwerkstuk2.docx (189.8Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Koning, T.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting In dit onderzoek staan twee vragen centraal. Ten eerste in hoeverre het literatuuronderwijs in de onderbouw van havo en vwo op het Farelcollege te Ridderkerk aansluit bij het referentiekader taal van de commissie Meijerink en ten tweede welke verbeteringen eventueel doorgevoerd zouden moeten worden om de aansluiting te optimaliseren. Om daar een beeld van te krijgen wordt eerst gekeken naar wat het referentiekader zegt over literatuuronderwijs. Vervolgens wordt geïnventariseerd hoe het literatuuronderwijs op het Farelcollege momenteel ingevuld wordt. Daarbij wordt niet alleen een beschrijving gegeven van de methoden waarmee gewerkt wordt, maar worden ook de uitkomsten van een vragenlijst behandeld die is ingevuld door (een deel van) de sectieleden. Ten slotte zijn de gewenste situatie en de dagelijkse praktijk naast elkaar gelegd en geanalyseerd. Daaruit zijn conclusies getrokken die hebben geleid tot vijf aanbevelingen, te weten: 1. Alle sectieleden van Nederlands moeten op de hoogte zijn van het referentiekader Taal. 2. Poëzie dient getoetst te worden. 3. Docenten moeten worden gestimuleerd om op de hoogte te raken en te blijven van jeugdliteratuur. 4. De sectie zal aan de hand van de referentieniveaus concrete criteria op moeten stellen aan de hand waarvan boeken op een niveau ingedeeld kunnen worden. 5. Aan de hand van de referentieniveaus zou een drempeltoets ontwikkeld moeten worden, waarmee men kan monitoren of de leerlingen op niveau zitten aan het einde van de onderbouw.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18661
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo