View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wie observeert, leert. Een onderzoek naar het effect van twee manieren van observerend leren in schrijfonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelor eindwerkstuk Marieke Jonkersdefinitief.pdf (315.8Kb)
        Publication date
        2014
        Author
        Jonkers, M.B.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit experiment heeft laten zien dat met behulp van andere instructiemethodes dan de traditionele ‘oefening baart kunst’ benadering de schrijfprestaties van leerling-schrijvers verbeteren. Achtenvijftig leerlingen uit havo 2 hebben een persoonlijke klachtenbrief geschreven. Achtentwintig leerlingen namen tijdens de instructie de rol aan van lezer, de dertig overige leerlingen namen tijdens de instructie de rol aan van observator die een potentiële lezer observeerde. Vervolgens herschreven alle leerlingen hun brief. Uit de resultaten bleek dat de schrijfprestaties van alle leerlingen verbeterden. De schrijfprestaties van de groep leerlingen die potentiële lezers observeerde, verbeterden het meest. Daarom kan deze methode als het meest effectief van de twee gebruikte methodes beschouwd worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18584
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo