Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBergh, H. van den
dc.contributor.authorJonkers, M.B.R.
dc.date.accessioned2014-10-16T17:00:54Z
dc.date.available2014-10-16T17:00:54Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18584
dc.description.abstractDit experiment heeft laten zien dat met behulp van andere instructiemethodes dan de traditionele ‘oefening baart kunst’ benadering de schrijfprestaties van leerling-schrijvers verbeteren. Achtenvijftig leerlingen uit havo 2 hebben een persoonlijke klachtenbrief geschreven. Achtentwintig leerlingen namen tijdens de instructie de rol aan van lezer, de dertig overige leerlingen namen tijdens de instructie de rol aan van observator die een potentiële lezer observeerde. Vervolgens herschreven alle leerlingen hun brief. Uit de resultaten bleek dat de schrijfprestaties van alle leerlingen verbeterden. De schrijfprestaties van de groep leerlingen die potentiële lezers observeerde, verbeterden het meest. Daarom kan deze methode als het meest effectief van de twee gebruikte methodes beschouwd worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent323391
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWie observeert, leert. Een onderzoek naar het effect van twee manieren van observerend leren in schrijfonderwijs
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsschrijfonderwijs, observerend leren
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record