Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBergh, H.H. van den
dc.contributor.authorBoer, M.A.
dc.date.accessioned2014-10-15T07:40:58Z
dc.date.available2014-10-15T07:40:58Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18568
dc.description.abstractIn het beschreven onderzoek is het effect gemeten van observerend leren op klachtenbrieven, geschreven door 2-vwo'ers. In twee klassen schreven de leerlingen twee keer een klachtenbrief; de eerste versie werd geschreven op basis van een casus die door de docent werd gegeven en de tweede klachtenbrief werd geschreven als een verbetering van de eerste versie. Eén klas analyseerde na het schrijven van de eerste versie een aantal fictieve klachtenbrieven. Zij moesten in groepjes vaststellen wat de brieven sterk dan wel zwak maakte. De andere klas bekeek na het schrijven van de eerste versie de filmpjes van diezelfde drie klachtenbrieven waarin een buurman te zien is die hardopdenkend reageert op wat hij leest (observerend leren). Deze leerlingen moesten samen bediscussiëren welke elementen uit de brieven de reacties van de buurman hadden veroorzaakt. Naast de kennis die leerlingen hadden opgedaan kregen de leerlingen ook eerste klachtenbrief terug die was voorzien van feedback van de docent. Beide werkwijzen bleken even effectief om de klachtenbrieven te verbeteren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleObserveren of analyseren? Een experimenteel onderzoek naar de toepasbaarheid van observerend leren
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsobserverend leren; 2 vwo; klachtenbrieven; hardopdenkend
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record