View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De macht over het stuur: Onderzoek naar de relatie tussen mens en technologie in het discours rondom Google’s Self-Driving Car Project vanuit een posthumanistisch perspectief

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Tim Middeldorp 3334449 24-8.pdf (1.334Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Middeldorp, T.F.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek staat de vraag centraal hoe een posthumanistische opvatting van concepten over moraliteit en handelingsvermogen leidt tot een beter begrip van de wisselwerking tussen de mens en technologie. Dit komt samen in de kritische discoursanalyse van Google’s Self-Driving Car Project waar in meer of mindere mate nog een taak is weggelegd voor menselijke beslissingen in de rol van automobilist. Zelfrijdende auto’s worden in het populaire discours al tientallen jaren voorspeld. Door zowel traditionele autofabrikanten, als Google lijkt deze ontwikkeling de laatste jaren nu écht concreet te worden. Het zal blijken dat de mens in het discours omtrent Google’s zelfrijdende auto voornamelijk wordt getypeerd als een traditioneel humanistisch liberaal subject, wiens falen en handelen in het verkeer moet worden geminimaliseerd ten behoeve van de technische optimalisatie (van doorstroom en duurzaamheid), waarmee een antagonistische positie van de mens (automobilist) ten opzichte van de technologie (zelfrijdende auto) wordt ingenomen. Een posthumanistische techniek-ethiek kan stappen zetten om deze verhouding te normaliseren, en de gebruikersacceptatie van zelfrijdende auto’s te verhogen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18258
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo