View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Advies over meertalig opvoeden bij consultatiebureaus - Een onderzoek naar de mate waarin wetenschappelijke inzichten in de praktijk worden toegepast

        Thumbnail
        View/Open
        Joleen_Zuidema_4129199_Scriptie_definitief.pdf (1.679Mb)
        Joleen_Zuidema_4129199_Scriptie_definitief_folder.pdf (12.05Mb)
        Publication date
        2014
        Author
        Zuidema, J.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de huidige bijdrage is onderzocht op welke manier consultatiebureaus informatie over meertalig opvoeden naar buiten brengen, waar de informatie uit bestaat en in hoeverre deze in lijn is met wetenschappelijke inzichten over vroege meertaligheid. Gebleken is dat het grootste deel van de websites van consultatiebureaus dezelfde informatie naar buiten brengt. Hoewel deze informatie niet volledig is, staat er niets op dat niet in lijn is met de theorie. Informatie die door medewerkers naar buiten wordt gebracht is verder schaars, dat is gebleken uit het contact dat met de consultatiebureaus is gezocht, en uit de antwoorden van ouders met meertalige kinderen. De algemene tendens lijkt te zijn dat meertalige taalontwikkeling geen onderwerp is dat standaard besproken wordt. Onder de ouders waarbij meertaligheid wel behandeld is, geeft het grootste deel aan dat de meertalige opvoeding positief-neutraal gepercipieerd werd. Onder deze ouders werd af en toe advies gegeven, maar niet altijd corresponderend met de theorie. Om de huidige kennisoverdracht meer in lijn te brengen met de theorie en bovendien beter beschikbaar te maken, is gepleit om ten eerste de websites aan te vullen met de ontbrekende informatie en ten tweede een folder uit te brengen die de belangrijkste informatie over vroege meertaligheid bevat. Deze kan zowel digitaal als fysiek overhandigd worden. Informatie is zo op elke plek hetzelfde en onafhankelijk van de (nu vaak nog ontbrekende) expertise van medewerkers.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/18253
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo